داروها آسپرین

آسپرین

آسپرین

مطالعات نشان داده است مصرف دز کم آسپرین خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف آسپرین در کسانی که در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند مانند دیابتی‌ها و یا مبتلایان به فشار خون بالا مفید است.

  • مصرف روزانه دز پایین آسپرین خطر حملات پیشی را کاهش می‌دهد.
  • مصرف آسپرین برای همه‌ی مردم مناسب نیست و می‌تواند سبب تحریک دستگاه گوارش شود.
  • آیا مصرف آسپرین برای شما مناسب است؟ در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.
فایده‌های مصرف آسپرین
مطالعات نشان داده است مصرف دز کم آسپرین خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف آسپرین در کسانی که در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند مانند دیابتی‌ها و یا مبتلایان به فشار خون بالا مفید است.
همچنین در بیماران دیابتی که پیش‌تر به حملات قلبی و یا سکته‌ی مغزی دچار گشته‌اند و یا سابقه‌ی بیماری‌های قلبی دارند مفید است.
درباره‌ی تأثیر مصرف آسپرین در افراد زیر 30 سال مطالعه‌ای صورت نگرفته است.
چگونه آسپرین خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد؟
علت دقیق آن معلوم نیست ولی ممکن است از به هم چسبیدن گلبول‌های قرمز در درون رگ‌ها جلوگیری کند. گلبول‌های قرمز در مبتلایان به دیابت تمایل بیش‌تری دارند که به یک‌دیگر چسبیده شوند. هر زمان گلبول‌های قرمز به هم بچسبند لخته‌ی خون به وجود می‌آید و سبب تنگ شدن و یا انسداد رگ می‌شود که به حمله‌ی قلبی و یا سکته‌ی مغزی منجر می‌شود.
آیا آسپرین برای همه مناسب است؟
مصرف آسپرین برای همه‌ی افراد مناسب نیست. درباره‌ی مفید بودن و یا بی‌ضرر بودن مصرف آسپرین با پزشک مشورت کنید. در ممکن است بعضی بیماران مصرف آسپرین سبب تحریک مخاط معده شود و به درد، تهوع، استفراغ و یا خونریزی منجر شود. در صورتی که هر یک از علایم زیر را دارید از مصرف آسپرین خودداری کنید:
  • حساسیت به آسپرین
  • تمایل به خون‌ریزی
  • داشتن سابقه‌ی خون ریزی دستگاه گوارش
  • بیماری فعال کبدی
  • سن زیر 21 سال
چه میزان آسپرین مصرف کنیم؟
میزان مناسب آسپرین برای شما توسط پزشک تعیین می‌شود. در بیش‌تر بیماران از 75 تا 162 میلی‌گرم در روز استفاده می‌شود. به دزهای پایین آسپرین «آسپرین بچه» گفته می‌شود.
از چه نوع آسپرینی استفاده کنیم؟
بیش‌تر پزشکان شکل‌هایی از آسپرین را توصیه می‌کنند که دارای پوشش محافظ است و بدون حل شدن به طور کامل از معده عبور می‌کند. در روده پوشش آن شکسته می‌شود و دارو جذب می‌شود بنابراین فرم‌های پوشش‌دار عوارض کم‌تری ایجاد می‌کند.