مطالب متنوع جهان باید خود را در مقابل یک پاندومی کشنده آماده کند

جهان باید خود را در مقابل یک پاندومی کشنده آماده کند

جهان باید خود را در مقابل یک پاندومی کشنده آماده کند

​جهان باید خود را در مقابل یک پاندمی کشنده آماده نگه دارد. بیل گیتس معتقد است بیماریهایی در راه است که می تواند 30 میلیون نفر را در طی 6 ماه از بین ببرد و ما باید برای جنگ آماده باشیم.

جهان باید خود را در مقابل یک پاندمی کشنده آماده نگه دارد.
بیل گیتس معتقد است  بیماریهایی در راه است که می تواند 30 میلیون نفر را در طی 6 ماه از بین ببرد و ما باید برای جنگ آماده باشیم.

بیل گیتس روز جمعه در همایش اپیدمی بیماریها گفت:  اپیدمی جدید که می تواند باعث کشتار جهانی شود در راه است و ما آماده نیستیم.

گیتس گفت که اپیدمی جدید مانند  آنفولانزای همه گیر1918 می تواند 30 میلیون نفر را در طی شش ماه از بین ببرد. وی  افزود که اپیدمی بعدی   آنفولانزا نیست،  چیزی است  که ما هرگز ندیده ایم.
گیتس گفت: جهان باید همانند شرایط جنگی آماده شود.
او این سخنان را در همایش اپیدمی بیماریها که به میزبانی Massachusetts Medical Society and the New England Journal of Medicine برگزار شد گفت. او عقیده دارد اپیدمی جدید می تواند بسیار سریع  و شاید در دهه ی آینده اتفاق بیافتد ولی ما آماده نیستیم.
گیتس اذعان کرد که او  خوشبین است و  یادآور شد که ما در تلاش هستیم کودکان را از فقر در سراسر جهان نجات دهیم  و در از بین بردن بیماری هایی مانند بیماری فلج اطفال و مالاریا موفق بوده ایم. او گفت اما جهان در یک حوزه پیشرفتی نداشته است و آن آمادگی در مقابل پاندمیها است. 

 همانطور که جمعیت جهان رو به فزونی است و انسان در محیط های وحشی نفوذ بیشتری می کند پاتوژن های جدید ظهور می کنند و برای فرد یا گروه های کوچک آسان  و آسان تر می شود تا بیماری هایی را ایجاد کنند که می توانند همانند آتشفشان در سراسر جهان پخش شوند. 
طبق گفته گیتس، یک متخصص غیر مسئول می تواند فرم کشنده تری از ویروس آبله را در آزمایشگاه تولید کند که بسیار سریع گسترش یابد . 
در دنیای مرتبط امروز، مردم می توانند در عرض چند ساعت از شهری در یک قاره به شهری در قاره ی دیگر بروند. گیتس با یک انیمیشن مدلی ارائه کرد که نشان می دهد چگونه یک آنفلوآنزای جدید مانند آنچه در در سال ۱۹۱۸، ۵۰ میلیون نفر را از پای درآورد امروز می تواند  در عرض شش ماه 30 میلیون نفر را از بین ببرد.  بیماری که ما را آینده  غافلگیر می کند، احتمالا شبیه آندمی های  مانند ویروس های SARS و MERS است که اخیرا برای اولین بار  مشاهده کرده ایم.
گیتس گفت اگر شما به دولتهای جهان بگویید که اسلحه هایی در حال ساخت است که قادر است  30 میلیون نفر را در زمان کوتاهی  بکشند باید حس آمادگی و دفاع به صورت اورژانس در آنها بوجود آید.
در مورد تهدیدات بیولوژیک ، حس فوریت و آمادگی در جهان وجود ندارد. او عقیده دارد همانطور که جهان خود را در مقابل جنگ آماده نگه می دارد باید در مقابل این تهدیدات نیز آمادگی لازم را داشته باشد.
گیتس گفت، زمانی که ارتش سعی کرد نوعی بازی جنگی شبیه سازی شده در برابر پاندمی آبله را تجربه کند، نتیجه ی نهایی «آبله یک، بشریت صفر» بود.
اما او تأکید کرد که وی خوش بین است و عقیده دارد که ما بهتر می توانیم خود را در مقابل تهدیدات ویروسی و باکتریایی آماده کنیم.
در بسیاری از موارد، اکنون بهتر از گذشته می توانیم خود را در مقابل  پاندمی های حفظ کنیم.  امروز داروهای ضد ویروسی داریم که در بسیاری از موارد می تواند حداقل شانس بقا را افزایش دهند و آنتی بیوتیک هایی داریم که می توانند عفونت های ثانویه مانند پنومونی همراه با آنفولانزا را درمان کنند.
گیتس گفت ما امروز بیش از هر زمان دیگر به یک واکسن جهانی علیه آنفولانزا نزدیکتر شده ایم وی  اعلام کرد که بنیاد بیل و ملیندا گیتس 12 میلیون دلار کمک های مالی برای تشویق برای  توسعه این واکسن ارائه می دهد.
اضافه بر این امروزه در تشخیص سریع بیماری نیز بهتر از گذشته هستیم . تشخیص سریع  اولین گام در جهت مبارزه با بیماری جدید است.در  این هفته یک مقاله پژوهشی جدید در مجله Science  روش جدیدی به نام gene editing technology Crispr برای تشخیص سریع ارائه کرده است. در این روش براحتی همانند تشخیص خانگی حاملگی با یک نوار تست می توان بیماری را تشخیص داد.
اما همانطور که واکنش جهانی به آخرین اپیدمی ابولا نشان داد، ما هنوز به اندازه کافی آماده  نیستیم تا یک تهدید را از بیماری تشخیص دهیم و بصورت هماهنگ واکنش نشان دهیم.
گیتس گفت برای هم آهنگ کردن کمکها باید بین ارتش و دولتها ارتباط بهتری وجود داشته باشد . وی معتقد است که دولت ها باید راه هایی برای سرعت بخشیدن به بخش خصوصی در  توسعه فن آوری و ابزار برای مبارزه با بیماری های کشنده ی در حال ظهور پیدا کنند.
ملیندا گیتس اخیرا اظهار داشت که تهدید یک بیماری پاندمی چه به طور طبیعی و یا مهندسی شده بوجود آمده باشد بزرگترین خطر برای بشریت است.
او گفت به  تعداد افرادی که هر روز شهر نیویورک را ترک می کنند و به سراسر جهان می روند فکر کنید ، ما یک جهان متصل هستیم. این ارتباطات ما را آسیب پذیر تر می کند.
مترجم دکتر اسدالله حبیب فوق غدد