مطالب متنوع با گشاده دستی میلیاردرها باکتری ها به کمک انسان و طبیعت می آیند

با گشاده دستی میلیاردرها باکتری ها به کمک انسان و طبیعت می آیند

با گشاده دستی میلیاردرها باکتری ها به کمک انسان و طبیعت می آیند

بیل گیتس Bill Gates، جف بیسوس Jeff Bezos و دیگر میلیاردر ها بر روی یک باکتری سرمایه گذاری می کنند که می تواند روش انسان در تامین غذا را تغییر دهد.

با گشاده دستی میلیاردرها باکتریها به کمک انسان و طبیعت می آیند!!
بیل گیتس Bill Gates، جف بیسوس Jeff Bezos و دیگر میلیاردر ها بر روی یک باکتری سرمایه گذاری می کنند  که می تواند روش انسان در تامین غذا را تغییر دهد.
  مصرف ۷۰ میلیون دلار در پروژه ای به نام Pivot Bio باعث بوجود آمدن باکتریهای اصلاح شده ای می شود  که باعث کاهش مصرف کودهای نیتروژنی می شود.
تولید کودهای نیتروژنی علاوه بر مصرف انرژی ، آلودگی رودخانه ها و دریاچه ها، باعث بوجود آمدن گازهای گلخانه ای که قدرت ۳۰۰ برابر دی اسید کربن دارند می شود.
در اولین قدم Bivot Bio  در نظر  دارد محصولی را برای کشاورزان ذرت ایالات متحده معرفی کند و بعد از آن سراغ  محصولات دیگر مانند گندم و برنج برود.
باکتری های تثبیت کننده ی نیتروژن ممکن است به عنوان موضوع جذاب به نظر نرسند ولی این باکتریها نظر میلیاردرها را به عنوان راهی برای  نجات سیاره ی زمین جلب کرده اند.
اگر این تکنولوژی به ثمر برسد، این باکتری های  غیر فعال می توانند آینده انرژی و کشاورزی را با کاهش آلودگی های محیطی، حفاظت از اکوسیستم دریایی ، کاهش هزینه های تولید برای کشاورزان و حفظ مصرف انرژی تغییر دهد.

در سپتامبر، یک گروه از سرمایه گذاران میلیاردر، از جمله جف بیسوس، بیل گیتس و مایکل بلومبرگ، 1 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در 9 پروژه ی مربوط به انرژی کنار گذاشتند. سرمایه گذاری ها بخشی از یک صندوق به نام سرمایه گذاری برون گرا (BEV) است. در این روش شرکت ها با "سرمایه بیمار" ویا سرمایه گذاری در پروژهای که بازده اقتصادی  برای 20 سال ندارد، سرمایه گذاری می کنند. این روش به دانشمندان و مهندسان این امکان را فراهم می کند تا تکنولوژی های انرژی خود را اصلاح کنند.
در آخرین دور مالی، Pivot Bio، شروع به ۷۰‌میلیون دلار سرمایه گذاری برای اصلاح باکتریهای تثبیت کننده ی نیتروژن کرد. قسمت اعظم این بودجه از BEV می آید.
کشاورزان بیش از حد از کودهای شیمیایی استفاده می کنند.
قبل از اینکه Pivot Bio برای توسعه محصول جدید تصمیم بگیرد، مشکل بزرگی در صنعت کشاورزی مشخص شد: کشاورزان از کود شیمیایی بیش از حد  استفاده می کنند.
، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت Pivot Bio به نام Karsten Temme، گفت: "یک گیاه مانند یک انسان است و در مرحله ای از زندگی رشد  ناگهانی دارد.در اواسط فصل رشد،  گیاه نوجوان است و  شما باید آن را به  اندازه ای که ممکن است تغذیه کنید.
اما کشاورزان در آن زمان نمی توانند به گیاه دسترسی پیدا کنند زیرا گیاهان بیش از حد رشد کرده اند و راندن تراکتور در میان مزرعه باعث نابودی تعداد زیادی از آنها می شود. بنابر این آنها مجبورند خارج از فصل به زمینها کوددهی کنند. این باعث می شود مزرعه در زمان بیشتری در معرض کودهای شیمیائی باشد.
کود ها باعث متصاعد شدن  اکسید نیتروژن می شوند،  این گاز نوعی از گازهای گلخانه ای است که 300 برابر قوی تر از دی اکسید کربن است. بعلاوه  اکسید نیتروژن وارد رودخانه ها و دریاچه ها می شودو اکسیژن آب را از بین می برد، در نتیجه  حیوانات دریایی نمی توانند زنده بمانند. این گاز برای انسان ها نیز سمی است، تماس با آب آلوده می تواند باعث بثورات دردناک پوستی  شود و مصرف آن باعث آسیب به  کبد و کلیه ها می شود.
باکتری پروژه ی Pivot Bio  نیاز به کودهای شیمیایی را کاهش می دهد. این باکتری در قرون گذشته فعال بوده است ولی مصرف این کودها آن را وارد کمون و غیر فعال کرده است. هدف از این پروژه بازیابی دوباره ی باکتری است.
این تکنولوژی باعث می شود باکتریها تغییر یافته در حضور کودهای نیتروژنی فعال شوند و کشاورزان آنها را به صورت مایع روی بذرها اسپری کند. بعد از کاشت بذر و بوجود آمدن اولین ریشه، باکتریها مانند دستکش روی ریشه ها را می پوشاندند و باعث فعال شدن نیتروژن می شوند. گیاه به راحتی می تواند از نیتروژن حاصل استفاده کند و نیاز به کودهای نیتروژنی شیمیایی کاهش می یابد. 
اما یک مانع دیگر وجود دارد: کشاورزان هنوز با این  تکنولوژی جدید آشنا نیستند.
برای به فائق آمدن بر این مشکل، Pivot Bio  پیشنهاد کرده است که کشاورزان همان گونه که عادت کرده اند کودها و حشره کشها را داخل تانکر تراکتور حمل کنند و بر روی گیاهان بپاشند، باکتریها را نیز به همان محلول اضافه کنند و همزمان کودپاشی و باکتری پاشی صودت گیرد.
این یک پیروزی  برای کشاورزان و طبیعت است. کشاورز مجبور نیست پول اضافه برای کود بپردازد. Temme گفت که ۳ تا ۴ درصد انرژی جهان صرف تولید کود می شود . علاوه بر آن در فرآیند تولید مقدار زیادی گازهای مضر وارد جو زمین  می شود.

با وجود چالشهای زیاد، Pivot Bio  دارای یک استراتژی واضح است. Temme گفت: اولین تعهد ما ارائه ی محصولی برلی کشورزان ذرت کار آمریکا است.پس از ارائه ی اولین  محصول خود به بازار، Pivot Bio به سمت محصولات  دیگر مانند برنج و گندم حرکت خواهد کرد. Temme گفت:  ذرت، گندم و برنج حدود نیمی از نیتروژن جهان را مصرف می کنند.
مترجم دکتر اسدالله حبیب فوق غدد