مطالب متنوع نوزده چیز که نیاز به شستن ندارد

نوزده چیز که نیاز به شستن ندارد

نوزده چیز که نیاز به شستن  ندارد

آیا دوست دارید خانه تان پیوسته شسته رفته باشد و یا شلخته هستید!! مهم نسیت از کدام دسته آدمها هستید ولی مهم است بدانید داشتن خانه ای تمیز از ضروریات اولیه است اما خبر خوب اینکه بعضی از لوازم خانه و زندگی ویا حتی بدن شما نیاز به تمیز کردن

آیا دوست دارید خانه تان پیوسته شسته رفته باشد و یا شلخته  هستید!! مهم نسیت از کدام دسته آدمها هستید ولی مهم است بدانید داشتن خانه ای تمیز از ضروریات اولیه است اما خبر خوب اینکه بعضی از لوازم خانه و زندگی ویا حتی بدن شما نیاز به تمیز کردن 
این  19مورد‌‌‌ نیاز به تمیز کردن ندارند :

ظروف چدنی و نچسب آشپزخانه
در پوشش این ظروف از مواد نچسب استفاده می شود که به راحتی با پاک کردن تمیز می شوند و نیاز به استفاده از مواد شوینده ی خشن و شستن زیاد ندارند

پوشش اجاق گاز
حتی اگر هر روز در حال پخت و پز باشید، تا زمانی که مواد غذای پوشش اجاق گاز را کثیف نکند نیاز به نظافت روزانه ندارد.

کف شور حمام و آشپزخانه
نیاز به نظافت ندارد مگر آنکه موادی تخلیه ی آن را مشکل کند و یا چیز با ارزشی درون آن افتاده باشد در غیر اینصورت تمیز کردن بی مورد ممکن است به لوله و یا سیفون آن صدمه بزند.


برخی از لوازم آشپزخانه
 اگر از توستر، مایکروویو یا مخلوط کن خود به طور  منظم استفاده کنید، احتمالا لازم نیست نگران تمیز کردن هر روزه ی آن باشید. تمیز کردن  لکه ها کافی است.
فر
اکثر فرهای مدرن دارای یک ویژگی تمیز کننده هستند، و نیاز به نظافت مرتب ندارند مگر آن که سر رفتن غذا باعث کثیف شدن آنها شود.

پرده ها
پرده ها نیاز به شستشو مرتب ندارند. کافی است زمانی که پرده ها به طور واضح گرد و غبار دارند پاک شوند در غیر اینصورت تمیز کردن سالیانه کافی است.

مبلمان 
اگر چه مراقبت از مبلمان چوبی مهم است ولی نیازی به استفاده از اسپری ها و موادی تجاری موجود در بازار برای تمیز کردن مبلمان وجود ندارد . حتی این مواد ممکن است به مبلمان شما صدمه بزند و باعث جذب بیشتر گرد و غبار شوند. 

 مسواک 
با وجودی که می دانیم شما حداقل دوبار در روز از مسواک استفاده می کنید و آن‌ را داخل دهانتان می برید‌ با این وجود نیاز به تمیز کردن ندارند و شستشو با آب ساده بعد از مسواک کافی است. مسواکها باید بعد از استفاده در فضای باز و روشن  به صورت سر رو به بالا نگهداری شوند زیرا باکتریها در محیطهای مرطوب و تاریک بهتر رشد می کنند. انجمن ADA آمریکا توصیه به استفاده از مواد شستشوی مسواک نمی کند. 
از نگهداری مسواک در توالت خود داری کنید و حتما قبل از کشیدن سیفون درب محفظه ی مسواک را ببندید زیرا خالی شدن ناگهانی فلاش تانک باعث پاشیده شدن باکتریهای توالت روی مسواک شما می شود!
هر سه ماه مسواک خود را تعویض کنید.

 مرغ خام، گوشت و ماهی
اگر چه این موضوعی  بحث انگیز  است، ولی شستشوی  مرغ خام، ماهی و گوشت غیر ضروری است.
آب مورد استفاده برای کشتن  باکتریها کافی نیست و در تنها باعث پخش شدن باکتری ها روی تخته ی گوشت ، سینک آشپزخانه و مناصق دیگر می شود.
پخت و پز گوشت  باکتری را به طور کامل  از بین می برد، بنابراین شستشو قبل از طبخ نه تنها غیر ضروری، بلکه بالقوه خطرناک است.

سبزیها و سالادهای از قبل آماده شد
این مواد نیاز به شستشوی مجدد ندارند و حتی شستشوی مجدد ممکن است باعث انتقال آلودگی از آشپزخانه به این مواد شود.

تخم مرغ
تخم مرغها نیاز به شستشو ندارند. در جریان پروسس در مرغداری یک بار شسته شده اند و نیاز به شستشوی مجدد در منزل وجود ندارد.

قارچ 
امروزه قارچ در بسیاری از منو های غذایی وجود دارد. ولی قارچها قبل از مصرف نیاز به شستشو ندارند. عدم شستشو علاوه بر صرفه جویی در وقت،  مزه ی آن را نیز حفظ می کند.
از شستن قارچها قبل از گذاشت در یخچال خود داری کنید. شستشو باعث می شود مقدار زیادی آب جذب کنند که از ترد شدن در جریان پخت جلو گیری می کند. بعلاوه قارچ های شسته و مانده در یخچال بسیار لاغر و چروکیده می شوند و کیفیت آنها از بین می رود.
انواع پاستا  و ماکارونی!!

شلوار جین!
یکی دیگر موضوعات بحث برانگیز شلوار جین است. تا زمانی که شلوارتان آلودگی واضح پیدا نکند و یا بو نگیرد نیاز به شستشو ندارد. 
البته، سطح راحتی خودتان بسیار مهم است. اگر شما از دسته افرادی هستید که عادت به شستشوی زیاد دارید این کار را بکنید و لی ضرورتی در انجام آن نیست. هر طور راحت تر هستید انجام دهید. 

اورکت و پالتو
اگر در طول سال اورکت و پالتو در در یک و یا دو فصل می پوشید نیاز به شستشو ندارد زیرا این لباسها تماس مستقیم با بدن شما ندارد. ولی احتمالا ممکن است در طول استفاده از این لباسها یک بار خشکشویی نیاز باشد.

گربه!!
کمی عجیب به نظر می رسد ولی درست است! گربه های خانگی که محدود به داخل خانه هستند نیاز به استحمام ندارند زیرا گربه ها به طور مرتب خودشان را تمیز می کنند.

پاها و بازوها!
اگر شما جزو افرادی هستید که به طور مرتب دوش می گیرید نیاز ندارید پیوسته پاها و بازوهای خود را با لیف تمیز کنید. این قسمت از اعضای بدن چربی کمی تولید می کنند و آغشته شدن با آب و صابون برای تمیزی آنها کافی است.

چشم ها!
چشم های شما نیاز به شستشو ندارند زیرا غدد اشکی این وظیفه را انجام می دهند. بعلاوه پلکها و مژه ها در انجام این مهم به غدد اشکی کمک می کنند

گوش ها
گوشهای شما نیاز به شستشو ندارند. این مهم را واکس گوش انجام می دهد.به هیچ وجهه از گوش پاک کن استفاده نکنید. این وسیله می تواند باعث صدمه به بافت شکننده ی گوش شما و ایجاد خارش بیشتر شود. واکس گوش نشانه ی سلامتی ساختمان گوش است و تا زمانی که باعث انسداد گوش نشود نیاز به مداخله ندارد.
مترجم دکتر اسدالله حبیب