سوالات متداول علت دفع کتون در ادرار چیست؟

علت دفع کتون در ادرار چیست؟

علت دفع کتون در ادرار چیست؟

وجود کتون در ادرار نشان‌دهنده‌ی مصرف چربی‌ها برای تولید انرژی است.

وجود کتون در ادرار نشان‌دهنده‌ی مصرف چربی‌ها برای تولید انرژی است. هنگامی بدن از چربی‌ها برای تولید انرژی استفاده می‌کند که به علت کمبود انسولین به استفاده از گلوکز قادر نباشد یا بدن در معرض گرسنگی قرار گرفته باشد. بنابراین دفع کتون در ادرار، نشان‌دهنده‌ی سطح بسیار پایین و خطرناک انسولین در بدن شما است و یا اگر رژیم غذایی برای کاهش وزن می‌گرفته‌اید، رژیم شما کارساز است و چربی‌هایتان در حال سوختن است، و به عبارت دیگر در حال کاهش وزن هستید.
اگر دفع کتون‌ها در ادرار شما به علت کمبود انسولین به وجود آمده؛ بسیار خطرناک است و به این حالت کتواسیدوز دیابتی یا به اختصار DVTA می‌گویند. کتواسیدوز دیابتی بیش‌تر وقت‌ها در دیابت نوع یک به وجود می‌آید و بروز آن در دیابت نوع 2 بسیار نادر است. علل بروز کتواسیدوز دیابتی عبارت است از:
کتواسیدوز دیابتی می‌تواند اولین تظاهر دیابت نوع یک باشد یا بیمار شناخته شده‌ی پیشی، تزریق انسولین خود را متوقف کرده باشد و یا هم‌زمان به بیماری دیگر مانند سرماخوردگی، گلودرد چرکی، اسهال و استفراغ، ذات‌الریه یا هر بیماری دیگری مبتلا شده باشد. شایع‌ترین علایم کتواسیدوز دیابتی عبارت است از: شکم درد، تهوع و استفراغ، تنفس سریع، تکرار ادرار، تشنگی شدید و احساس خستگی.
از علل غیر دیابتی دفع کتون در ادرار، گرسنگی شدید است. در این حالت بدن شما شروع به سوزاندن چربی‌ها می‌کند و در نتیجه کتون در ادرار شما ظاهر خواهد شد. این حالت نشان‌دهنده‌ی موفقیت رژیم غذایی شما برای کاهش وزن است و نشان می‌دهد شما در حال از دست دادن وزن هستید.
اگر احساس سلامتی می‌کنید و قند خون شما در محدوده طبیعی است؛ نگران وجود کتون در ادرار خود نباشید.